onsdag 19 februari 2014

Namnsdag, vaniljhjärtan och vackra Floda herrgård

God afton! :) Idag gick jag till biblioteket för att hämta en bok som jag reserverat men det var stängt, de stängde redan klockan 15.00.. jag hade ett annat ärende i Floda centrum, innan jag gick hem jag köpte med vaniljhjärtan till LillaB som har namnsdag idag! :) 
På vägen hem tog jag en omväg och gick förbi en slottliknande herrgård som jag fotograferade jag tycker det är jättesynd att det numera är en Montessoriskola och inte en upprustad sevärdhet som hade gjort lilla Floda så mycket attraktivare! 

Floda säteri tillkom som ett adelsgods på 1600-talet, det ägdes av Per Brahe år 1633. Gården har dock bytt ägare många gånger under årens lopp. Floda Herrgård byggdes år 1848 av brukspatronen Carl von Proschwitz som bodde där med sin hustru Anna von Proschwitz fram till sin död och därefter var hans änka Anna von Proschwitz den sista ägaren av herrgården som bodde där fram till sin död år 1919. 

Från år 1925 började Floda godset styckas upp och säljas. Göteborgs sjukhusdirektion köpte Floda säteri år 1952 och säteriet kom att användas som användas som en vårdavdelning under Lillhagens sjukhus och blev sinnessjukhus, i Göteborgs Posten kunde man läsa att Flodaborna ej var glada över etableringen av ett mentalsjukhus på orten. 

Floda säteri köptes år 1995 av en föräldraförening som än idag driver Montessoriskolan där.
Kartan nedan visar hur det såg ut kring slutet av 1800-talet. Jag har läst om Floda säteris historia i ett häfte som jag lånade på biblioteket i Lerum. Jag kan tänka mig hur vackert Floda Herrgård måste ha varit och de stora fruktträdgårdarna. Anna von Proschwitz hade under sin sina sista år 6 eller 7 stycken tjänare, bara en sådan sak.. ;) Ja tänk om herrgården och säteriet hade blivit bevarad som den såg ut under makarna von Proschwitz sista tid!

Ha det gott! 

Ljus och kärlek! ❤️

Kram ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar